Natt tjänstgöring

Fick ju gå in och göra gårdagsnatten för att det krisade på personalsidan. Den natten va lugn och jag kunde passa på och lägga mitt schema. Det börjar v 13. Och då la jag mig fri ända tills fredag kväll. Är nämligen ledig f.o.m. torsdagen v 12. Och nu hoppas jag innerligt att någon kan följa med mig till värmen.
Natten tills idag va ju inte så rolig, blev nästan gråtfärdig när jag kom in igenom dörrarna. Men vi som jobba sa de att vi får inte stressa upp. Så vi tog det som de kom. Men vi satt 30 min på 10 timmar, mina ben var så dom skakade.
Som tur va mådde mesta delen av patienterna bra och sov hela natten. Och så här med facit i hand tycker jag att det gick ganska bra ändå. Hade ju inte så mycket koll på de patienterna som de inte va något med. Men jag vet att det mådde bra.
Men såna nätter måste man prioritera sitt jobb och jag tycker att vi gjorde det väldigt bra, och fick ju så mycket hjälp av undersköterskan på andra sidan.
Men nu kommer jag till det som jag verkligen vill lägga tyngd punkten på.
NU- sjukvården.
När ALLA avd. sliter och har så mycket patienter så att sängarna inte räcker till och akuten fortfarande är fullproppad med sjuka människor kanske man ska ta sig en ordentlig funderare på vad ledningen gör för fel. De är faktiskt akut sjukvård vi bedriver och inte någon mänsklig förvaring för de blir det när vi har så mycket patienter. Vi hinner inte med, och patientsäkerheten försvinner. Hur ska jag som sjuksköterska kunna veta om alla ligger och mår gott i sina sängar när det ser ut så på avd?
Jag gillar att jobba natt, de är tyst och lugnt och jag får ta egna beslut men i natt, jag fick ringa doktorn ca 10 gånger och då hoppade jag över vissa saker jag ville ha hjälp med. Till slut lärde han sig mitt nr och svarade inte med hans namn utan med mitt när jag ringde!!! Men säger tack för hjälpen!
Om vi fortsättningsvis ska ha de så här på vårat akut sjukhus så får ni fan plocka fram mer personal. 4 personal på 41 patienter blir inte vad jag kallar akutsjukvård bemanning.
När nattpersonalen hinner sitta max 30 min på 10 timmar är det något som är fel! Och då har vi tagit hjälp av annan personal med att springa ärenden åt oss.
FY SKÄMS och lös vårat problem, människor blir faktiskt sjuka!

RSS 2.0